Otwierasz swój sklep internetowy i zastanawiasz się, czy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy? Czy musisz go mieć na swojej stronie, czy niekoniecznie? Czym w ogóle jest regulamin? I o co chodzi z regulaminem świadczenia usług drogą elektroniczną? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej.
Stawiając swoje pierwsze kroki w e-commerce na pewno masz wiele pytań i wątpliwości. Jaką platformę wybrać, jakiego operatora płatności, jakich dostawców itp. Poza tymi aspektami dochodzą pytania związane z prawną stroną prowadzenia biznesu. Czy trzeba mieć politykę prywatności, regulamin sprzedaży? Na co zwrócić uwagę zbierając bazę e-mail, aby móc z niej legalnie korzystać? Komu przysługują prawa do Twojej domeny? Kwestii prawnych jest wiele, ale dzisiaj odpowiem na pytanie, czy regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy?
CZYM W OGÓLE JEST REGULAMIN?
Regulamin sklepu internetowego to wzorzec umowy. Jest on ustalany jednostronnie przez sprzedawcę, czyli Ciebie. Druga strona, czyli kupujący nie ma wpływu na jego treść. Regulamin stanowi rodzaj umowy, jaką zawierasz ze swoim klientem i określa wasze prawa i obowiązki. Ale regulamin to dokument, który spełnia bardzo ważną funkcję. To za jego pośrednictwem możesz spełnić szereg obowiązków nałożonych na Ciebie przez przepisy prawa (m.in. Kodeks cywilny, ustawę o prawach konsumenta, RODO, ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną).
Regulamin określa warunki dokonywania zakupów i zasady korzystania ze sklepu. Dzięki niemu zabezpieczasz swoje interesy, ponieważ klient musi stosować się do jego zapisów. Ale stosować się do zawartych w nim postanowień musisz także Ty!
Pamiętaj jednak, że są pewne postanowienia, na które musisz uważać i nie możesz zawierać ich w swoim regulaminie. Są to klauzule niedozwolone. Ale o nich będzie osobny artykuł.
CZY REGULAMIN SKLEPU INTERNETOWEGO JEST OBOWIĄZKOWY?
Regulamin warto byłoby mieć, nawet gdyby nie był wymagany przez przepisy prawa. Dlaczego? Ponieważ dzięki regulaminowi w łatwy sposób jesteś w stanie poinformować kupującego o jego obowiązkach względem Ciebie z tytułu zawartej umowy, chociażby konieczności zapłaty za zamówienie. Dzięki regulaminowi możesz także w prosty sposób przekazać mu informacje, o których mowa w ustawie o prawach konsumenta (a uwierz mi, jest ich mnóstwo).
Ale o regulaminie jest mowa w art. 8 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Powoli dochodzimy do sedna sprawy.
Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną
Czym jest świadczenie usług drogą elektroniczną? Zobaczmy, co ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną mówi w tym temacie.
Do usług świadczonych drogą elektroniczną można zaliczyć m.in. możliwość:
- złożenia zamówienia w sklepie
- założenie konta klienta w sklepie
- zapisania się na newsletter
- skontaktowania się za pomocą formularza kontaktowego.
Zakładając zatem sklep internetowy będziesz, oprócz zawierania umów sprzedaży produktów, czy umów o dostarczenie treści cyfrowych, świadczył także usługi drogą elektroniczną. A jak wynika z zacytowanego przepisu, usługodawca/sprzedawca określa regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. Regulamin sklepu internetowego jest zatem obowiązkowy! Co więcej, powinien zostać udostępniony bezpłatnie przed zawarciem umowy, aby klient mógł się z nim zapoznać. Klient/usługobiorca nie jest związany postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione!
Regulamin sprzedaży
Oprócz regulaminu dotyczącego świadczenia usług drogą elektroniczną powinieneś mieć Regulamin sprzedaży, w którym opisujesz, jak przebiega proces sprzedaży, a także wywiązujesz się z obowiązków nałożonych przez przepisy prawa, w szczególności te dotyczące Konsumenta, a od 1 stycznia 2021 roku także Przedsiębiorcy na Prawach Konsumenta dotyczące choćby prawa odstąpienia od umowy zawartej na odległość.
Wykaz informacji, jakie przedsiębiorca, czyli sprzedawca musi przekazać Konsumentowi najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli związania się umową na odległość znajdziesz w art. 12 ustawy o prawach konsumenta.
Regulamin sklepu internetowego jest zatem obowiązkowy! Co więcej, powinien on być zgodny z prawem oraz dopasowany do danej działalności, branży, tego, co zamierzasz sprzedawać. Powinien zawierać wszystkie najważniejsze informacje, ale bez zbędnej szczegółowości.
Regulamin sklepu internetowego – co musi zawierać?
Najważniejsze punkty, które powinny zostać rozwinięte w regulaminie sklepu internetowego to:
- dane kontaktowe sprzedawcy
- definicje
- postanowienia ogólne
- wymagania techniczne
- usługi świadczone drogą elektroniczną
- złożenie i realizacja zamówienia
- formy płatności
- formy i czas dostawy
- prawo odstąpienia od umowy
- reklamacje (rękojmia i gwarancja)
- pozasądowe sposoby rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń przez Konsumenta
- ochrona danych osobowych
- prawa własności intelektualnej
- postanowienia końcowe
PODSUMOWANIE
Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy i pozwala Ci wywiązać się z wielu obowiązków prawnych. Jeśli jest dobrze sporządzony, to zabezpiecza także Twoje prawa i interesy. Dobry regulamin powinien być wolny od klauzul niedozwolonych, zrozumiały, jasny, jednoznaczny i kompleksowy. Regulamin to jednak nie wszystko, o co musisz zadbać zakładając sklep online.
O wdrożeniu prawnym sklepu internetowego więcej przeczytasz we wpisie:
Stan prawny na dzień: 13.01.2021
The form you have selected does not exist.
2 Odpowiedzi
Marcin VD
Bardzo fajny wpis, widziałem ostatnio podobne artykuły i ten się wyróżnia na tle innych oraz jest wart uwagi. Konkretnie objaśniony temat. Bardzo przyjemnie się go czyta. Czekam na takich więcej 🙂
Ewelina Koprowska
Dziękuję za tak miły komentarz 🙂 Właśnie “wjechał” kolejny wpis. Zapraszam 🙂