Regulamin sklepu internetowego to dokument, który pozwoli Ci wywiązać się z wielu obowiązków nałożonych przez prawo. Prowadzisz sklep internetowy? Planujesz jego uruchomienie? Z tego artykułu dowiesz się, co przykładowo powinien zawierać regulamin sprzedaży. Zapraszam do lektury!
REGULAMIN SKLEPU INTERNETOWEGO
Regulamin sklepu internetowego to dokument, który określa zasady korzystania z platformy zakupowej przez klientów. Powinien zawierać informacje, które są kluczowe podczas zawierania umowy sprzedaży. Dzięki niemu możesz wywiązać się z wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa.
Sporządzając regulamin sklepu internetowego musisz uwzględnić wiele ustaw. Jakich? Przykładowo: Kodeks cywilny, ustawę o prawach konsumenta, ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Czy coś jeszcze? Tak. Przepisów jest naprawdę sporo.
Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?
Oto kilka kluczowych elementów, które powinny znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego:
DEFINICJE – to w tym miejscu powinieneś opisać, co kryje się pod używanymi w regulaminie pojęciami tj. Sprzedawca, Klient, Konsument, Kupujący, Koszyk, Konto w Sklepie, Sklep, Produkt, Umowa, Zamówienie, itd. Pamiętaj, że wprowadzenie definicji ma ułatwić Ci życie. Opisujesz te pojęcia, które często występują w regulaminie, aby za każdym razem nie wyjaśniać, o co Ci chodzi. Nie wprowadzaj definicji, jeśli dane pojęcie nie występuje w regulaminie.
INFORMACJE O SPRZEDAWCY – podaj swoje dane, jako Sprzedawcy. W zależności od tego, w jakiej formie prawnej działasz, katalog tych danych może wyglądać trochę inaczej. Jeśli działasz w formie jednoosobowej działalności gospodarczej podaj swoje imię, nazwisko, nazwę, adres działalności, NIP, dane kontaktowe.
WARUNKI KORZYSTANIA ZE SKLEPU – opisz warunki, na jakich klienci mogą korzystać ze sklepu internetowego, w tym warunki techniczne, zasady rejestracji konta, jeśli udostępniasz możliwość jego założenia, zakaz dostarczania treści o charakterze bezprawnym itp.
INFORMACJE O PRODUKTACH LUB USŁUGACH OFEROWANYCH W SKLEPIE – wskaż, co zamierzasz sprzedawać w sklepie internetowym: produkty fizyczne, produkty cyfrowe, usługi. A może wszystko na raz?
ZASADY SKŁADANIA ZAMÓWIEŃ – napisz, co klient powinien zrobić, aby złożyć zamówienie, czyli kupić od Ciebie sprzedawany produkt. Jakie kroki musi wykonać, jaką przejść ścieżkę. Opisz krok po kroku czynności, jakie musi podjąć.
SPOSOBY I TERMINY PŁATNOŚCI – opisz, jakie oferujesz metody płatności, w jakim terminie klient ma obowiązek zapłacić.
WARUNKI DOSTAWY – wskaż, jakie oferujesz metody dostawy, ile klient będzie czekał na zamówienie, jak wygląda dostawa produktu fizycznego, a jak cyfrowego.
INFORMACJE O PRAWIE DO ODSTĄPIENIA OD UMOWY – musisz wskazać, że takie prawo przysługuje konsumentowi zawierającemu umowę na odległość w terminie 14 dni, wskazać sytuacje, kiedy takie prawo nie przysługuje, opisać zasady realizacji tego prawa, zwrot pieniędzy itp. Tutaj konieczne jest sięgnięcie do ustawy o prawach konsumenta.
INFORMACJE DOTYCZĄCE REKLAMACJI/GWARANCJI – opisz, jak rozpoznawane są reklamacje, czy udzielasz gwarancji, jak wygląda cała procedura.
INFORMACJE O ZASADACH PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH – poinformuj, na jakich zasadach i w jakim celu przetwarzane są dane osobowe klientów robiących zakupy w sklepie internetowym. Możesz tutaj odwołać się do Polityki prywatności, która opisuje te kwestie.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE – wskaż, w jaki sposób możesz dokonać zmiany regulaminu, jaki sąd jest właściwy do rozpoznawania sporów, w oparciu o jakie przepisy prawa i w jakim języku zawierane są umowy, opisz kwestie dotyczące praw do serwisu.
Powyżej wskazałam jedynie przykładowo kwestie, jakie powinny zostać zawarte w regulaminie. Nie jest to w żadnej mierze katalog wyczerpujący. Kwestii, jakie należy uwzględnić w regulaminie jest sporo. Naprawdę. Pamiętaj, że regulamin ma chronić Twoje interesy jako sprzedawcy. Zadbaj o niego!
REGULAMIN SPRZEDAŻY – PODSUMOWANIE
Regulamin sklepu internetowego to ważny dokument, ale nie jedyny niezbędny element do uruchomienia sprzedaży. Aby działać zgodnie z prawem potrzebujesz zadbać o wszystkie formalności. Zobacz, jakie dokumenty prawne są niezbędne w sklepie online.
Pamiętaj, że nie warto kopiować regulaminu od kogoś innego, ponieważ musi on być dostosowany do Twojej działalności. Jeśli chcesz poczytać, jak wygląda wdrożenie prawne sklepu internetowego i o jakie elementy zadbać, aby sprzedawać legalnie, zapoznaj się z artykułem Sklep internetowy zgodny z prawem.
Stan prawny na dzień: 14.11.2023
Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej, ani opinii prawnej (nota prawna).
Jako adwokat wspieram prawnie freelancerów i przedsiębiorców w prowadzeniu ich biznesu bezpiecznie i zgodnie z prawem. Specjalizuje się w szczególności w zakresie umów, e-commerce, praw autorskich, RODO.
Ta strona korzysta z plików cookie, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę.Informacje o plikach cookie są przechowywane w Twojej przeglądarce i wykonują takie funkcje, jak rozpoznawanie Cię po powrocie do witryny, określenie, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.
Możesz dostosować wszystkie ustawienia plików cookie poruszając się po kartach po lewej stronie.
Ściśle niezbędne pliki cookies
Ściśle niezbędne pliki cookie powinny być włączone przez cały czas, aby witryna mogła zapisać Twoje preferencje dotyczące ustawień plików cookie.
Jeśli wyłączysz ten plik cookie, nie będzie możliwe zapisanie Twoich preferencji.Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, będziesz musiał ponownie włączyć lub wyłączyć pliki cookie.
Zostaw Komentarz