Regulamin sklepu internetowego – co powinien zawierać?

with Brak komentarzy

Regulamin sklepu internetowego to dokument, który pozwoli Ci wywiązać się z wielu obowiązków nałożonych przez prawo. Prowadzisz sklep internetowy? Planujesz jego uruchomienie? Z tego artykułu dowiesz się, co przykładowo powinien zawierać regulamin sprzedaży. Zapraszam do lektury!

Klawiatura, okulary, notes.
Zdjęcie Porapak Apichodilok z Pexels

REGULAMIN SKLEPU INTERNETOWEGO

Regulamin sklepu internetowego to dokument, który określa zasady korzystania z platformy zakupowej przez klientów. Powinien zawierać informacje, które są kluczowe podczas zawierania umowy sprzedaży. Dzięki niemu możesz wywiązać się z wielu obowiązków wynikających z przepisów prawa.

Sporządzając regulamin sklepu internetowego musisz uwzględnić wiele ustaw. Jakich? Przykładowo: Kodeks cywilny, ustawę o prawach konsumenta, ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Ogólne rozporządzenie o ochronie danych (RODO). Czy coś jeszcze? Tak. Przepisów jest naprawdę sporo.

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Oto kilka kluczowych elementów, które powinny znaleźć się w regulaminie sklepu internetowego:

  • DEFINICJE – to w tym miejscu powinieneś opisać, co kryje się pod używanymi w regulaminie pojęciami tj. Sprzedawca, Klient, Konsument, Kupujący, Koszyk, Konto w Sklepie, Sklep, Produkt, Umowa, Zamówienie, itd. Pamiętaj, że wprowadzenie definicji ma ułatwić Ci życie. Opisujesz te pojęcia, które często występują w regulaminie, aby za każdym razem nie wyjaśniać, o co Ci chodzi. Nie wprowadzaj definicji, jeśli dane pojęcie nie występuje w regulaminie.
  • INFORMACJE O SPRZEDAWCY – podaj swoje dane, jako Sprzedawcy. W zależności od tego, w jakiej formie prawnej działasz, katalog tych danych może wyglądać trochę inaczej. Jeśli działasz w formie jednoosobowej działalności gospodarczej podaj swoje imię, nazwisko, nazwę, adres działalności, NIP, dane kontaktowe.
  • WARUNKI KORZYSTANIA ZE SKLEPU – opisz warunki, na jakich klienci mogą korzystać ze sklepu internetowego, w tym warunki techniczne, zasady rejestracji konta, jeśli udostępniasz możliwość jego założenia, zakaz dostarczania treści o charakterze bezprawnym itp.
  • INFORMACJE O PRODUKTACH LUB USŁUGACH OFEROWANYCH W SKLEPIE – wskaż, co zamierzasz sprzedawać w sklepie internetowym: produkty fizyczne, produkty cyfrowe, usługi. A może wszystko na raz?
  • ZASADY SKŁADANIA ZAMÓWIEŃ – napisz, co klient powinien zrobić, aby złożyć zamówienie, czyli kupić od Ciebie sprzedawany produkt. Jakie kroki musi wykonać, jaką przejść ścieżkę. Opisz krok po kroku czynności, jakie musi podjąć.
  • SPOSOBY I TERMINY PŁATNOŚCI – opisz, jakie oferujesz metody płatności, w jakim terminie klient ma obowiązek zapłacić.
  • WARUNKI DOSTAWY – wskaż, jakie oferujesz metody dostawy, ile klient będzie czekał na zamówienie, jak wygląda dostawa produktu fizycznego, a jak cyfrowego.
  • INFORMACJE O PRAWIE DO ODSTĄPIENIA OD UMOWY – musisz wskazać, że takie prawo przysługuje konsumentowi zawierającemu umowę na odległość w terminie 14 dni, wskazać sytuacje, kiedy takie prawo nie przysługuje, opisać zasady realizacji tego prawa, zwrot pieniędzy itp. Tutaj konieczne jest sięgnięcie do ustawy o prawach konsumenta.
  • INFORMACJE DOTYCZĄCE REKLAMACJI/GWARANCJI – opisz, jak rozpoznawane są reklamacje, czy udzielasz gwarancji, jak wygląda cała procedura.
  • INFORMACJE O ZASADACH PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH – poinformuj, na jakich zasadach i w jakim celu przetwarzane są dane osobowe klientów robiących zakupy w sklepie internetowym. Możesz tutaj odwołać się do Polityki prywatności, która opisuje te kwestie.
  • POSTANOWIENIA KOŃCOWE – wskaż, w jaki sposób możesz dokonać zmiany regulaminu, jaki sąd jest właściwy do rozpoznawania sporów, w oparciu o jakie przepisy prawa i w jakim języku zawierane są umowy, opisz kwestie dotyczące praw do serwisu.

Powyżej wskazałam jedynie przykładowo kwestie, jakie powinny zostać zawarte w regulaminie. Nie jest to w żadnej mierze katalog wyczerpujący. Kwestii, jakie należy uwzględnić w regulaminie jest sporo. Naprawdę. Pamiętaj, że regulamin ma chronić Twoje interesy jako sprzedawcy. Zadbaj o niego!

REGULAMIN SPRZEDAŻY – PODSUMOWANIE

Regulamin sklepu internetowego to ważny dokument, ale nie jedyny niezbędny element do uruchomienia sprzedaży. Aby działać zgodnie z prawem potrzebujesz zadbać o wszystkie formalności. Zobacz, jakie dokumenty prawne są niezbędne w sklepie online.

Pamiętaj, że nie warto kopiować regulaminu od kogoś innego, ponieważ musi on być dostosowany do Twojej działalności. Jeśli chcesz poczytać, jak wygląda wdrożenie prawne sklepu internetowego i o jakie elementy zadbać, aby sprzedawać legalnie, zapoznaj się z artykułem Sklep internetowy zgodny z prawem.

Stan prawny na dzień: 14.11.2023

Niniejszy artykuł ma charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowi porady prawnej, ani opinii prawnej (nota prawna).

Podąrzaj Ewelina Koprowska:

Jako adwokat wspieram prawnie freelancerów i przedsiębiorców w prowadzeniu ich biznesu bezpiecznie i zgodnie z prawem. Specjalizuje się w szczególności w zakresie umów, e-commerce, praw autorskich, RODO.

Zostaw Komentarz