Strona internetowa zgodna z prawem

with 2 komentarze

Strona internetowa zgodna z prawem, zapytasz? Czy prawo wkracza także tutaj? Niestety, ale przepisy prawne regulują niemal każdą dziedzinę naszego życia. Prowadząc blog, posiadając stronę “wizytówkę”, prowadząc sklep internetowy musisz wiedzieć, na jakie elementy zwrócić uwagę, aby działać legalnie, realizując obowiązki prawne. Strona internetowa to Twoja wizytówka w sieci. Zadbaj o kwestie prawne, tak jak dbasz o kwestie techniczne, czy wizualne!

Laptopy, dokumenty, dyskusja
O co zadbać, aby strona internetowa była zgodna z prawem?

STRONA INTERNETOWA ZGODNA Z PRAWEM – O CZYM PAMIĘTAĆ?

Jako osoba posiadająca własną stronę internetową (stronę www) powinieneś wiedzieć, że jest szereg przepisów prawnych, które należy uwzględnić podczas projektowania strony (począwszy od wyboru nazwy domeny, czyli adresu strony widocznego w przeglądarce) oraz zarządzania nią.

Przepisy te znajdują się w różnych aktach prawnych, ale nie wszystkie będą miały zastosowanie w każdej sytuacji. Tak naprawdę to, jakie przepisy musisz wziąć pod uwagę będzie zależało od tego, co się dzieje na Twojej stronie www, jaką rolę pełni Twoja strona, jakie czynności są na niej podejmowane.

Np. więcej przepisów wejdzie do gry, jeśli prowadzisz sklep internetowy, a mniej, jeśli tylko stronę wizytówkową, na której nie zbierasz żadnych danych osobowych.

Jakie akty akty prawne należy mieć na uwadze? Przykładowe to:

  • ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną;
  • ustawa o prawach konsumenta;
  • ustawa Prawo telekomunikacyjne;
  • Kodeks cywilny;
  • RODO;
  • ustawa o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
  • ustawa Prawo własności przemysłowej;
  • ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

1. Nazwa domeny

Wybierając nazwę domeny dla swojego bloga, strony www, czy sklepu internetowego powinieneś zweryfikować, czy wybrana przez Ciebie nazwa nie będzie naruszała praw przysługujących innym podmiotom lub przepisów prawa. Przykładowe przepisy, które warto znać to.

Pamiętaj także, że domena internetowa może być chroniona za pomocą znaku towarowego, a wówczas znajdą zastosowanie także przepisy ustawy o Prawo własności przemysłowej.

Jak sprawdzić, czy nie naruszasz prawa wybierając nazwę dla swojej domeny? Zweryfikuj wcześniej nazwę. Sprawdź w wyszukiwarce Google, czy ktoś nie korzysta z wybranej przez Ciebie nazwy. Sprawdź w rejestrach, tj. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, Krajowy Rejestr Sądowy, w rejestrze prowadzonym przez Urząd Patentowy RP, w wyszukiwarce TMView.

Pamiętaj także, że rejestrując domenę internetową nie stajesz się jej właścicielem.

2. Polityka prywatności i plików cookies

Strona internetowa zgodna z prawem, to strona internetowa, która powinna być zgodna także z RODO. Jeśli poprzez swoją stronę internetową zbierasz i przetwarzasz dane osobowe osób fizycznych (np. imię, nazwisko, adres e-mail), powinieneś zrealizować obowiązek informacyjny, o którym mowa w art. 13 i 14 RODO.


A kiedy zbierasz dane osobowe na stronie internetowej?
Dane możesz zbierać poprzez różnego rodzaju formularze stosowane na swojej stronie, tj. formularz zapisu na newsletter, kontaktowy, zamówienia.

Jak najłatwiej zrealizować obowiązek informacyjny?
Poprzez politykę prywatności! Polityka prywatności to dokument w którym możesz umieścić
wszelkie informacje wymagane przez prawo.

Polityka prywatności może być połączona z polityką plików cookies. Użytkowników korzystających z Twojej strony internetowej musisz poinformować bowiem również o stosowaniu plików cookies i innych technologii śledzących (np. Pixel Facebooka, Google Analytics). Co więcej, zgodnie z przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne, musisz odebrać od nich zgodę na wykorzystywanie plików cookies! Zgodę taką możesz odebrać poprzez zainstalowanie odpowiedniej wtyczki, która po wejściu na Twoją stronę wyświetli Użytkownikowi odpowiedni baner.

Szczegóły dotyczące Polityki prywatności i plików cookies znajdziesz w poniższym artykule.

3. Zgody i klauzule informacyjne

Jeśli posiadasz na swojej stronie internetowej formularze, za pomocą których ktoś może przekazać Ci swoje dane osobowe, oprócz posiadania Polityki prywatności powinieneś zadbać także o uzyskanie odpowiednich zgód (jeśli są konieczne, a nie zawsze są) oraz odpowiednie sformułowanie klauzul informacyjnych. Klauzule informacyjne pomogą Ci zrealizować obowiązek informacyjny z RODO w sposób warstwowy, bez konieczności opisywania wszystkich szczegółów związanych z przetwarzaniem danych osobowych. W treści takiej klauzuli podaj, kto jest administratorem danych osobowych i w jakim celu dane te są zbierane, a w pozostałym zakresie odeślij do Polityki prywatności (koniecznie ją podlinkuj).

4. Newsletter

Jeśli posiadasz na swojej stronie formularz zapisu na newsletter, weź pod uwagę przepisy trzech aktów prawnych: ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, ustawy Prawo telekomunikacyjne i RODO.

  • Pamiętaj o odpowiedniej podstawie prawnej przetwarzania danych osobowych (może nią być zgoda lub uzasadniony interes administratora w postaci tzw. marketingu usług i produktów własnych).
  • Zadbaj o zgodę na przesyłanie informacji handlowych i marketingowych (może to być w formie checkboxa, ale nie musi; wystarczy prawidłowe opisanie).
  • Zadbaj o zgodę na używanie telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących dla celów marketingu bezpośredniego. Możesz to zrobić poprzez zastosowanie metody double opt-in.

5. Regulamin

Jeśli świadczysz usługi drogą elektroniczną, tj. choćby założenie konta klienta/użytkownika na stronie www, udostępnienie formularza zamówienia, wysyłanie newslettera, to powinieneś posiadać Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną.

Regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną określa w szczególności:
1) rodzaje i zakres usług świadczonych drogą elektroniczną;
2) warunki świadczenia usług drogą elektroniczną, w tym:
a) wymagania techniczne niezbędne do współpracy z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługodawca,
b) zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;
3) warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
4) tryb postępowania reklamacyjnego.

Jako Usługodawca masz ponadto obowiązek podać:
1) adresy elektroniczne;
2) imię, nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę lub firmę oraz siedzibę i adres.

Jeżeli jako usługodawca jesteś przedsiębiorcą, to powinieneś podać również informacje dotyczące właściwego zezwolenia i organu zezwalającego (w razie gdy świadczenie usługi wymaga, na podstawie odrębnych przepisów, takiego zezwolenia). Podaj także swój numer NIP.

Jeśli za pośrednictwem swojej strony internetowej prowadzisz sklep internetowy, czyli sprzedajesz produkty (fizyczne, albo cyfrowe) lub świadczysz usługi, to powinieneś posiadać Regulamin sklepu internetowego. W Regulaminie tym należy spełnić szereg obowiązków informacyjnych nałożonych przez różne ustawy, w tym ustawę o prawach konsumenta. Określasz w nim prawa i obowiązki stron transakcji (czyli Twoje i Kupującego). Regulamin ten powinien być wolny od klauzul niedozwolonych, ale także powinien zabezpieczać Twoje interesy w odpowiedni, dozwolony sposób.

6. Certyfikat SSL

Twoja strona internetowa powinna być odpowiednio zabezpieczona, a dane przesyłane za jej pośrednictwem powinny być szyfrowane. W tym celu powinieneś posiadać certyfikat SSL. Zabezpieczona domena zaczyna się od protokołu https:// (a nie http://), a obok widoczny jest znaczek kłódki. Certyfikat taki możesz kupić lub otrzymać bezpłatnie. W tym celu najlepiej skontaktuj się ze swoim hostingodawcą.
Posiadanie protokołu SSL wpływa korzystnie na pozycjonowanie Twojej strony przez Google! Strony, które nie korzystają z certyfikatu SSL są przez Google oznaczane jako „niezabezpieczone”, co może niekorzystnie wpływać na ruch.

7. Prawa autorskie do zdjęć, grafik, ilustracji i innych utworów

Jeśli wykorzystujesz na swojej stronie internetowej cudze utwory (logo, zdjęcia, grafiki, ilustracje, teksty itp.), powinieneś robić to zgodnie z prawem. Wykorzystuj tylko materiały, które masz prawo udostępnić. Nie możesz np. “ściągnąć” sobie dowolnego zdjęcia wyszukanego w grafikach Google i opublikować go na swojej stronie. Jeśli chcesz wykorzystywać zdjęcia, czy grafiki, korzystaj z banków zdjęć. Przeczytaj jednak wcześniej licencję, aby dowiedzieć się, w jakim zakresie możesz wykorzystać dany materiał. Zachowaj również szczególną ostrożność, jeśli chcesz rozpowszechniać cudzy wizerunek.

Laptop, lampka, książki
Twoja strona www to twoja wizytówka – zadbaj o nią też od strony prawnej!

PODSUMOWANIE

Jak sam widzisz, aby strona internetowa była zgodna z prawem musisz spełnić szereg obowiązków i przestrzegać wielu przepisów. Kwestie wymienione powyżej oczywiście nie zostały omówione w sposób wyczerpujący, a jedynie zasygnalizowałam Ci to, na co powinieneś zwrócić uwagę.

Pamiętaj:

  • wybierz nazwę domeny, która nie narusza praw osób trzecich lub przepisów prawa;
  • spełnij obowiązek informacyjny dotyczący przetwarzania danych osobowych;
  • odbierz zgodę na używanie plików cookies;
  • zadbaj o klauzule informacyjne;
  • pobieraj zgody tylko tam, gdzie są konieczne;
  • zadbaj o to, aby newsletter był zgodny z prawem;
  • świadczysz usługi drogą elektroniczną – pamiętaj o regulaminie świadczenia usług;
  • podaj swoje dane identyfikacyjne;
  • sprzedajesz za pośrednictwem strony www (masz sklep online) – musisz mieć Regulamin sprzedaży;
  • szyfruj dane – zainstaluj certyfikat SSL;
  • wykorzystujesz cudze utwory – rób to zgodnie z prawem.

Stan prawny na dzień: 27.09.2021

The form you have selected does not exist.

Spodobał Ci się artykuł? Podziel się nim z innymi albo zostaw komentarz. Będzie mi miło!
Podąrzaj Ewelina Koprowska:

Jako adwokat wspieram prawnie freelancerów i przedsiębiorców w prowadzeniu ich biznesu bezpiecznie i zgodnie z prawem. Specjalizuje się w szczególności w zakresie umów, e-commerce, praw autorskich, RODO.

2 Odpowiedzi

  1. Paulina
    | Odpowiedz

    Czy jeżeli rozliczam się jako Wirtualna Asystentka przez Useme jako osoba fizyczna to czy mogę zrobić własną stronę internetową?

    • Ewelina Koprowska
      | Odpowiedz

      Dziękuję za komentarz! Tak, jak najbardziej 🙂 Nawet warto, aby mieć miejsce, w którym można zaprezentować swoje portfolio. Jeśli jednak na stronie będzie np. formularz kontaktowy, wtyczki społecznościowe, newsletter, możliwość zostawienia komentarza, to należy pamiętać o odpowiedniej polityce prywatności uwzględniającej kwestie ochrony danych osobowych i ewentualnie odpowiednim regulaminie.

Zostaw Komentarz